Tevékenység alapú farmpedagógiai programunkat 2016-ban indítottuk el. Helyszíne a gödöllői Kicsi Szép Tanya, egy 2000 nm-es bérelt, családi farm. Egy olyan nevelési – tanulási tér létrehozásán dolgozunk itt, ahol mindenki – gyermek és felnőtt – a többiekkel együtt és a többiek révén fejlődik, ahol a gyermekek a természet, a föld, az állatok érzékelhető közelségében növekedhetnek, játszhatnak, tanulhatnak, dolgozhatnak és ahol egyéni különbözőségeiket lehetőségként, nem pedig akadályként élhetik meg.
2018. szeptemberében indult el a napi szintű, waldorf szemléletet követő pedagógiai munka a Kicsi Szép Tanyán, amit az induláskor főleg azoknak a „problémás“-nak nevezett gyermekeknek a szükségletei hívtak életre, akik nehezen tudtak a hagyományos oktatási keretek között tanulni, koncentrálni, együttműködni.
Hamar világossá vált azonban, hogy minden egyes gyermek számára nagyon értékes és gyógyító a mindennapos tevékeny kapcsolat a földdel, a növényekkel, az állatokkal, az emberekkel. Hiszen minden gyermek aktív akar lenni a természetben és a világban, ennek az aktivitásnak a megélésére azonban egyre kevésbé van lehetősége.
A Kicsi Szép Tanya közösséget jelenleg 19 különböző életkorú (6-16 éves) gyermekkel, a szüleikkel és a munkatársi körrel (15 fő : tanárok, gazdák, mesterek és önkéntes segítők) együtt formáljuk. A tanulási folyamatok a tantermi oktatáson kívül, amennyire csak lehet, olyan tevékenységekbe ágyazódnak, mint a sütés-főzés, kertművelés és növénytermesztés, kézműves foglalkozások, ősi mesterségek (mint pl-. fa- és bőrmunkák, kovácsolás, nemezelés) és természetjárás.
Ki-ki a maga szerencséjének a kovácsa…
Ezek olyan tanulási tapasztalatot adnak a gyermekeknek, amely során a hagyományosan egymástól elkülönült tantárgyak (mint pl.a fizika, matematika, botanika, zoológia, kémia) értelmes és hasznos teremtő-alkotó tevékenységbe egyesülnek. Ezáltal képesek a gyermekek felismert szükségleteinek kiszolgálására, de eközben megfelelnek a pedagógiai elvárásoknak is.
A kétkezi munka, a felfedezés, kísérletezés öröme terápiás hatású a gyermekek számára éppen úgy, mint az, hogy évszakonként a bőrükön érezhetik a hideget-meleget, fényt-sötétséget, a színek, hangok, illatok változását, a napsütést, az esőt, a szelet, a havat. A feladatok a maguk egyértelműségével, életszerűen mutatkoznak meg a gyermekek előtt. Ami történik, amit tesznek az valóságos és nemcsak valóságszerű. Közben egymásnak is segítenek, erőt kapnak azáltal, hogy megélik, képesek egy-egy munkát egyedül is elvégezni, valamit létrehozni, teremteni. Tapasztalatokat szereznek arról, hogy mit jelent közösen viselni a gondját a kertnek, háznak, az életüknek, megtermelni, elkészíteni a táplálékunkat.
Különleges pedagógiai kezdeményezésünk egyelőre (természeténél fogva) semmilyen állami támogatásban nem részesül. Ez egyfelől feladatokat és kihívást jelent, másfelől beleillik Közösségünk azon törekvéseibe, hogy egy valóban független és szabad tanulási térben fejlődhessenek azok a gyermekek, akik nap, mint nap a Kicsi Szép Tanyára járnak.
Ha szeretne többet tudni rólunk vagy csatlakozna közösségünkhöz, keressen minket.
Hálásak vagyunk minden támogatásért, amit kezdeményezésünk fennmaradására fordíthatunk.